Potraviny proti rakovině
"Potraviny mohou pomoci při prevenci proti rakovině"

Rajčata obsahují řadu látek, které tělu pomáhají vyrovnat se s volnými radikály (např. lykopen, karoteny). Nejsilnějším antioxidantem obsažený v rajčatech je lykopen, který tělo chrání před rakovinou, zejména snižuje rizika onemocnění rakovinou prostaty, plic a žaludku. Pro lepší vstřebávání se doporučuje nejprve rajčata tepelně nebo mechanicky upravit.  

Brokolice obsahuje kromě vitamínů, minerálních látek a vlákniny i tzv. antioxidanty, které působí jako prevence rakoviny. Antioxidanty chrání buňky před poškozením volnými radikály a před oxidačním stresem. Zmíněná vláknina je prospěšná pro naše trávení. V zažívacím traktu působí jako kartáč. Čistí střeva, brání zácpě a funguje jako probiotikum. Podobné účinky má i další brukvovitá zelenina - kapusta, květák, zelí nebo kedlubna. Velmi důležité je dbát na správnou úpravu brokolice, aby se v ní zachovaly všechny důležité látky. Nejvhodnější úprava je vaření v páře. 

Česnek obsahuje vitaminy A, B a C, vápník, selen, jód a další látky, díky nimž posiluje organismus, podporuje jeho obranyschopnost, látkovou výměnu, hojení ran a sexuální výkonnost, snižuje hladinu cholesterolu, stresu, krevního tlaku a riziko rakoviny.

Řapíkatý celer obsahuje velké množství prospěšných živin. Celer je výborným zdrojem vitamínu K, který je nepostradatelný v procesu srážení krve či mineralizaci kostí. Dále celer obsahuje velké množství vitamínů skupiny B (především vitamín B2 - riboflavin, B5 - kyselina pantotenová a kyselina listová). V celeru nechybí ani vitamín C a vitamin A, které mají antioxidační účinky. Celer se dá konzumovat syrový, tak tepelně upravený. Nejvhodnější je úprava v páře, která je nešetrnější, co se týče zachování živin. 

Jablko obsahuje velké množství vitamínu C a řadu antioxidantů, které chrání DNA v lidských buňkách a snižuje tak riziko vzniku rakoviny, podobně jako množství vlákniny. Nejdůležitější částí jablka je slupka, protože v ní se nacházejí právě antioxidanty.

Špenát je bohatý na vlákninu a látky s protirakovinnými účinky. Obsahuje karotenoidy (i beta-karoten), lutein a karotenový pigment, který působí antioxidačně. Špenát se doporučuje na vysoký krevní tlak (obsahuje hodně draslíku, který reguluje krevní tlak), anémii a také zácpu. Špenát se by se měl jíst syrový nebo jen lehce vařený, aby se nesnížil obsah antioxidantů. 

Hrách, čočka, fazole 

Luštěniny jsou plné proteinů, vitamínů a minerálů, bohaté na vlákninu. Jsou hlavním zdrojem inositolu, který chrání před rakovinou střev, prsu a prostaty. 

Kiwi obsahuje velké množství vitamínu C. Díky vitamínu C, i v kombinaci s hořčíkem, podporuje kiwi látkovou výměnu, zpevňuje cévy a žíly, posiluje imunitní systém a zlepšuje vidění. Je známo, že vitamín C je důležitý antioxidant, který pomáhá zvládat stresy, zvyšuje schopnost soustředit se a podporuje tvorbu hormonů pro dobrou náladu. Stejně působí citrusové plody (pomeranče, citrony, pomela, grapefruity).

Neloupaná rýže obsahuje velké množství prospěšné vlákniny a má protirakovinné inhibitory proteázy. 

Olivový olej je plný antioxidantů, činí buňky stabilnější vůči volným radikálům. Stejný pozitivní účinek mají i zelené olivy. 

Mořské ryby - Omega-3 mastné kyseliny obsahující v rybách chrání organismus před rakovinou tlustého střeva. 

Kurkuma má protizánětlivý účinek, potlačuje srážlivost krevních destiček a tlumí proces zánětlivých faktorů. Stimuluje tvorbu kortizonu nadledvinkách, který přímo podporuje léčivé procesy. Kurkuma patří mezi přírodní antibiotika s protibakteriálním a protivirovým účinkem. Kurkuminoidy - látky zodpovědné za žluté zbarvení kurkumy jsou uznávanými antioxidanty, které pomáhají chránit náš organismus před negativním účinkem volných kyslíkových radikálů. Mají 5x účinnější než vitamín C a E. Kurkuma dokáže potlačit časný vývoj rakovinných buněk. 

Zelený čaj - každodenní pití šálku zeleného čaje podpoříte imunitní systém. Tělo bude fungovat, jak má a dokáže si se zhoubnými buňkami lépe poradit.